Zdrowy sen dziecka to niezwykle istotny warunek jego prawidłowego rozwoju. Wyspane dziecko ma więcej energii, jest aktywne, łatwiej się uczy, ma lepsze samopoczucie i dobry humor w ciągu dnia. Nie jest marudne, mocniejszy jest też jego system odpornościowy, nie łapie drobnych infekcji i przeziębień. Ma apetyt, zdrowo i prawidłowo rośnie. To w jaki sposób dziecko przesypia noc zależy od bardzo wielu czynników: wieku, charakteru dziecka, stopnia aktywności w ciągu dnia, samopoczucia. Ale też od warunków w dziecięcej sypialni i codziennych wieczornych rytuałów przygotowujących je do snu. Przestrzegając kilku podstawowych zasad i stosując kilka prostych metod możemy sprawić, że sen naszego dziecka będzie naprawdę efektywny. Sposoby na zdrowy sen:

1.Sypialnia:

  • o odpowiedniej temperaturze powinna być ciepła, ale nie przegrzana, o odpowiedniej wilgotności zimą,
  • gdy grzeją kaloryfery wysuszając powietrze warto ustawić nawilżacz lub rozwiesić mokry ręcznik,
  • dobrze wywietrzona możemy zostawić uchylone okno, pod warunkiem, że nie wychodzi na ulicę.

2. Łóżko:

  • wygodny, ale twardy materac, najlepiej wypełniony pianką (trawa morska lub ścinki bawełniane gromadzą kurz i mogą powodować uczulenia),
  • antyalergiczne kołdry i poduszki z czystej żywej wełny, pościel w spokojnych, łagodnych kolorach.

3. Ubranko:

  • piżamka najlepiej bawełniana, wygodna, przewiewna, niezbyt ciepła, ale trzeba też pamiętać, by dziecku nie było za chłodno.

4. Atmosfera:

  • wyciszenie, relaksująca muzyka, kołysanki, przyćmione światło, spokojna zabawa, przytulanie i pieszczoty.

5. Maskotki:

  • przytulanka dająca poczucie bezpieczeństwa ważne by była zawsze czysta, najlepiej uszyta z antyalergicznych, nie gromadzących kurzu materiałów.

6. Wieczorne rytuały:

  • ciepła relaksująca kąpiel, z dodatkiem olejków eterycznych np. lawendy, rumianku lub neroli (dla noworodków maksymalnie 1 kropla, dla starszych dzieci 34 krople),
  • delikatny masaż z użyciem olejków.

7. Kolacja:

  • ciepłe mleko jako lekki posiłek przed snem trzeba pamiętać, by dziecko nie przejadało się wieczorem cieżkostrawnym jedzeniem,
  • herbatka rumiankowa, kocia mięta lub melisa do gaszenia pragnienia dobra zarówno dla niemowląt, jak i starszych dzieci .